Nintendo Gameboy - 1989

Incredibila poveste a Gameboy-ului

Gameboy - Gunpei Yokoi 1

Omul care a vazut viitorul: Gunpei Yokoi

Un tip carismatic, pe nume Gunpei Yokoi, lucra la fabrica de ansamblare Nintendo, are ziua lui norocoasa cand seful cel mare, un scortos renumit care nu iarta nicio greseala, trece in vizita si observa o jucarie interesanta pe care a realizat-o un tanar tehnician in timpul lui liber.

Seful s-a gandit sa ii dea o sansa acestui tanar si l-a intrebat daca poate sa faca o jucarie la fel de interesanta, dar care sa se vanda foarte bine in perioada sarbatorilor. Gunpei Yokoi, tanarul tehnician de la fabrica, a livrat la timp si a realizat o jucarie cu un mare succes la public.

Seful cel mare ii mai acorda o sansa lui Gunpei Yokoi care vine cu o noua idee: Game and Watch. Poti sa ii spui ca este prima infatisare a ceea ce urmeaza sa devina Gameboy.

Succesul jocului “Game and Watch”, i-a acordat lui Gunpei Yokoi, ocazia sa viseze mai mult si a mizat totul pentru a realiza: GAMEBOY!

La acea vreme lucrurile nu erau inca certe, competitia era aprinsa si se prezenta chiar cu modele mai bune decat micutul Gameboy care putea afisa doar 8 biti in nuante de gri.

 

Au mai fost si altii …

Atari – Lynx
O grafica mult superioara fata de Gameboy, se spune chiar ca cei de la Atari au mers la o demonstratie a celor de la Gameboy si cand au vazut cu ce produs se gandesc cei de la Nintendo sa intre pe piata, au ras de s-au stricat la burta.

Stii vorba aia, cine rade la urma, gandeste mai greu – adevarat si in cazul celor de la Atari. Consola lor portabila, Lynx, a reusit sa esueze la capitolul autonomie, daca apucai sa te joci cateva ore pe super grafica oferita de Lynx, erai un norocos!

Sega – Game Gear
Cu adevarat un competitor pentru Nintendo Gameboy. Un ecran mai bun, grafica mai buna, la naiba – puteai chiar sa te uiti la televizor pe aceasta consola cand oamenii nu aveau nici Cablu TV, ci doar antene pe case! Totusi din cauza jocurilor limitate si a bateriei slabe a pierdut teren in fata competitiei.

NEC – Turbo Express
Desi putini am auzit de acest dispozitiv, el a existat si chiar s-a bucurat de oarecare succes, pana cand, cu pretul de lista de $ 250 era prea scump ca sa tina pasul cu rivalul sau de la Nintendo, care costa doar $ 170 si le avea pe toate celelalte in afara de un ecran mai mare si color.

 

Mutarea decisiva: Tetris

Ce fac rusii cand se plictisesc? Inventeaza jocuri!

Tetris a fost un ajutor enorm pentru vanzarile micutului Gameboy care a reusit sa vanda mai bine de 100 de milioane de dispozitive in intreaga lume. Cum a resit Nintendo sa puna mana pe jocul secolui? Nu a fost usor!

Nintendo Gameboy - Tetris

In Rusia anului 1984, nu exista notiunea “drepturi de autor”, asa cum in Romania dupa 24 de ani refuzam sa intelegem ca softul este un produs si trebuie sa platim pentru el.

Jocul Tetris a circulat liber in Rusia si in grupul de tari comuniste, asa a ajuns in Ungaria unde deja oamenii produceu software pentru tarile din est. Un intermediar, Robert Stein, se ocupa cu vanzarea de software din Ungaria catre Marea Britanie. Intr-o vizita de-a sa la institutul tehnologic din Ungaria a zarit pe ecranele angajatorilor, pagina de Facebook, glumesc, a vazut cum majoritatea se jucau un joc nesemnificativ de dependent.

Robert Stein a luat legatura cu creatorul jocului Tetris, Alexey Pajitnov, care i-a raspuns intr-un fax ca vor continua aranjamentele.

Robert Stein, tipul care intermedia software, a inceput deja sa vanda Tetris catre corporatii mari, cum ar fi MIRRORSOFT/MAXWELL CORPORATION, interpretand gresit expresia lui Alexey Pajitnov, ca fiind un accept al colaborarii.

Totul gata de lansare, presa, postere, ambalaje, logo, publicitate si altele. Deodata, Robert Stein primeste un telex (un fel de fax antic) din Rusia, in care scria ca el si compania catre care a comercializat licenta jocului sunt in afara cadrului legal si contractul original trebuie renegociat.

Asa cum soarta face sa se intample, trei mari jucatori pe piata de software alergau spre Rusia pentru drepturile de publicare a micului joc Tetris:
1. Robert Stein (HoloByte, Atari)
2. Kevin Maxwell (Mirrorsoft , Maxwell Corporation)
3. Henk Rogers (BulletProofSoftware, Nintendo)

Henk Rogers era pasionat de jocuri, Kevin Maxwell era un influent fiu al unui magnat financiar, iar Robert Stein era un intermediar disperat sa puna mana pe drepturile de publicare a lui Tetris.

Henk Rogers a castigat pentru Nintendo drepturile de publicare a jocului Tetris pe console portabile si cele clasice. Astfel, in 1989, GAMEBOY este lansat intr-un pachet imbatabil impreuna cu jocul secolului: TETRIS.

 

Accesoriile Gameboy

A urmat ceea ce orice director de vanzari ar face: o gramada de accesorii. Accesorii care incep de la carcase colorate pana la hartie pentru imprimantele Gameboy.

 

Nintendo Gameboy - Culori 2

Gameboy in culori
Nu se refera la ecranul color, ci la carcasa colorata.

 

Nintendo Gameboy - Camera copy

Gameboy Camera
Puteai sa faci poze si daca aveai si o imprimanta, sa le tiparesti.

 

Nintendo Gameboy - Printer 1 copy

Gamboy Printer
Cum se face ca baietii de la Nintendo au zis ca ar fi utila si o imprimamanta?!

 

Nintendo Gameboy - Casti 1 copy

Casti
Originale de la Nintendo.

 

Nintendo Gameboy - Lumina 1 copy

Light Max
Lupa si bec pentru jocurile nocturne.

  2Comments

  1. Mihai   •  

    super idee sa scrii articolul,felicitari! 🙂 asa am aflat si eu multe lucruri noi si m-am intors putin inapoi in timp sa mi aduc aminte de copilarie:)

  2. Dana   •  

    Interesant articolul…te poti inspira din faptele celor care au stapanit lumea intr-un domeniu (ex. GameBoy). Succes la inspiratia de moment!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *